Czy influencer powinien mieć stronę internetową?

Influencer jest osobą medialną – ze swoim przekazem dociera do dużego grona odbiorców. Za pomocą zamieszczanych przez siebie treści, jest w stanie w znacznym stopniu wpłynąć na decyzję odbiorców. Tematyka informacji udostępnianych przez influencerów jest bardzo zróżnicowana. Tworzenie treści z wykorzystaniem marketingu szeptanego (product seeding, trendsetting ) na użytek obserwatorów, często jest jedyną formą zarobku influencera. W swojej pracy wykorzystuje on takie media jak portale społecznościowe (Instagram, Tik Tok), platforma YouTube i Stream czy podcasty (Spotify). Jednak również prywatne blogi zawierające tematyczne artykuły i autorskie zdjęcia zyskują na popularności.
Rodzaje influencerów
Najłatwiej rozróżnić influencerów analizując tematykę udostępnianych przez nich treści. Podziałowi podlegają więc:
• Internetowi celebryci – szeroko rozpoznawalni makro- i mega-influencerzy. Działają na szeroką skalę, poruszając różnorodne zagadnienia,
• influencerzy lifestyleowi – osoby specjalizujące się w konkretnej dziedzinie. Tematyka ich treści jest ściśle powiązana z życiem codziennym użytkowników,
• eksperci branżowi – ich content nakierowany jest stricte na edukację i rozwój obserwatorów.
Celebryci w sieci
Internetowych celebrytów dzieli się na dwie kategorie zależną od liczby obserwujących. Pierwsza grypa to makro-influencerzy. Ilość obserwujących ich użytkowników mieści się w granicach od 100 000 do 1 000 000. Ponad milionową liczbą „followersów” mogą pochwalić się mega-influencerzy. Do ich grona zalicza się wpływowe ikony w świecie mediów: gwiazdy kina, muzyków, dziennikarzy i prezenterów, spadkobierców fortuny czy filantropów.
Tematyka poruszana przez celebrytów jest bardzo różnorodna. Często skupia się na rozrywce, kulturze, a także treściach kontrowersyjnych (np. prowokacyjny wygląd). Osoby cieszące się taką atencją posiadają swoje wierne grono fanów, a ich zdanie ma ogromny wpływ na decyzje konsumenckie stałych odbiorców. Przedstawiciele tak silnej grupy medialnej często domagają się gaży za wpis lub występ publiczny z ich udziałem.
Mikro-influencerzy
Nie posiadają tak dużej liczby odbiorców jak celebryci (poniżej 10 000 followersów), jednak ich więź z odbiorcami jest o wiele silniejsza. Użytkownicy łatwiej utożsamiać się z twórcą na tym poziomie, ponieważ ich stopa społeczna i finansowa jest na podobnym poziomie. Dzięki temu udostępnione treści (oraz sam nadawca) „wypadają” bardziej autentycznie.
Mikro-influencerom łatwiej jest kontaktować się ze społecznością, zdarza się więc, że posiadają oni realne znajomości wśród swojej widowni. Influencerzy o nieco niższych zasięgach skupiają się przede wszystkim na tworzeniu treści odpowiadających ich zainteresowaniom oraz kontakcie ze społecznością. Ich zaangażowanie sprawia, że rotacja obserwatorów na ich kanale jest o około 20-30% większa niż u celebrytów.
Life style influencer – specjalista w konkretnej dziedzinie
Najpopularniejsze wśród odbiorców są treści związanie z życiem codziennym i zajęciami w wolnym czasie. Wpasowują się w zakres zainteresowań poszczególnych grup docelowych. Artykuły i recenzje life style dotyczą więc contentu, który dostępny jest właściwie dla każdego. Spotkać się tu możemy z treściami dotyczącymi między innymi:
a) Beuty – recenzje kosmetyków pielęgnacyjnych i kolorowych, oraz akcesoriów przydatnych w czasie aplikacji,
b) Health – porady zdrowotne, dietetyczne i sportowe,
c) Fashion – treści poświęcone aktualnie panującym trendom modowym,
d) Travel – artykuły dedykowane podróżom i atrakcjom turystycznym w danym regionie,
e) Design – opinie i porady dotyczące architektury, wystroju wnętrz i DIY,
f) Food – autorskie przepisy i recenzje lokali gastronomicznych,
g) Parenting – witryny poświęcone dzieciom np. porady wychowawcze, żywienie, gry i zabawy, nauka i książki, aktywizacja w czasie wolnym itp.
Life stylową blogosfery cechują przede wszystkim spontaniczność i naturalność wypowiedzi. Treści są przyjazne dla szerokiej grupy odbiorców (czytelników), a ze względu na swoją autentyczność silnie eksplorowane. Odbiorca może w łatwy sposób utożsamić się ze szczerym influencerem i jego stylem bycia. Przekaz który udostępnia nadawca, wydaje mu się przez to godny zaufania i przystępny, ponieważ: „ktoś ma tak samo jak ja”.
Tajemnice skutecznego blogowania
Influencerzy i ich blogi są niezwykle ważne. Skupiają rzeszę odbiorców w jednym miejscu, racząc ich satysfakcjonującymi treściami. Jednak jak wybić się na tle innych? Jak wzmocnić swoją rozpoznawalność i zainteresować szeroką publikę w mediach? Oto kilka tajemnic SEO, które skutecznie wyniosą w rankingach domenę influencera:
• Linki – dzięki udostępnionym linkom blog staje się wiarygodny i zyskuje autorytet. Odsyłacze sprawiają, że artykuł w sposób naturalny pozycjonuje się w Internecie. Linkowanie powinno być ściśle powiązane z tematyką panującą w tekście i na blogu,
• Ruch tematyczny i rzetelność – blog powinien skupiać się na określonych treściach, w których specjalizuje się twórca. Zbiór artykułów „o wszystkim i o niczym” nie jest atrakcyjny dla czytelników,
• Popularne frazy – zamieszczane w tekście trendowe słowa kluczowe (artykuł, tytuł, nagłówek) umożliwią zoptymalizowanie tekstu pod algorytmy wyszukiwarki,
• Własna domena – prestiżu dodaje własna domena, zaprojektowana w sposób przyjazny i dla użytkownika (intuicyjny panel sterowania, kolorystyka, układ stron).