Czy marketing szeptany ma przyszłość?


Działania marketingowe, które w dużym uproszczeniu mają na celu zwiększenie sprzedaży z upływem czasu i rozwoju technologicznego, przyjmują coraz to nowsze formy. Klienci jednak niezmiennie wolą czuć, że to oni potrzebują danego produktu Nie chcą żeby był on im sprzedawany. Dlatego też kampania marketingowa musi być opracowana tak, aby przekonać do siebie klienta, a nie go zniechęcić. Oprócz tradycyjnej i najbardziej popularnej formy reklamy w postaci ulotek, ogłoszeń czy spotów telewizyjnych lub radiowych, dużą rolę odgrywa w tym marketing szeptany. Opiera się on na poleceniach, wymianie doświadczeń i informacji może wpłynąć na decyzje zakupowe nowych klientów.

Marketing WoMM czyli szeptany

WoMM to termin pochodzący z języka angielskiego, którego pełna nazwa to word-of-mouth marketing. Czym zatem jest tego rodzaju marketing? Jest to nic innego jak polecanie produktu na zasadzie bezpośredniego lub pośredniego przekazania o nim swojej opinii. Co najważniejsze, aby marketing tego typu był skuteczny, powinien być przekazywany w sposób naturalny, swobodny i niewymuszony. Założenie tego rodzaju działań marketingowych ma na celu wzbudzenie przekonania do marki i zbudowania relacji klienta z producentem. Z racji tak ważnego celu, nie może być więc oparte na nadużyciach, gdyż właściciel marki może tym samym stracić zaufanie klientów. To przełoży się na wysokość sprzedaży.

W ostatnim czasie, ze względu na coraz lepszy dostęp do Internetu, marketing szeptany rozwinął się bardzo mocno właśnie w tym kanale kontaktu. Nadal spotykamy go w kontakcie bezpośrednim. Jednak z racji na swój zasięg, daje mniejsze efekty niż ten, praktykowany w Internecie. Gdzie najczęściej można zauważyć osoby stosujące ten rodzaj promocji? Najczęściej mamy z nimi do czynienia na portalach społecznościowych, tematycznych grupach i forach dyskusyjnych. Rzadziej tego rodzaju działania są widoczne w telewizji lub radio. Niekiedy jednak forma polecania produktu przez osobę znaną i lubianą jest jednak stosowana. Niemniej jednak najlepsze rezultaty można osiągnąć dzięki przekazywaniu spostrzeżeń po bezpośrednim kontakcie z produktem. Wynika to z faktu, że ogromne znacznie w marketingu szeptanym ma zaufanie. Tradycyjna reklama skupia się na jednostronnym przekazie. Z kolei WoMM to przekaz obustronny, dialog a niekiedy nawet dyskusja, zatem relacja bardziej angażująca strony rozmowy.

Przyszłość marketingu szeptanego

Polecanie produktów, rozwiązań i dzielnie się swoim doświadczeniem było zauważalne w wielu kulturach już od wielu, wielu lat. Ludzie rozwijali się, ulepszali swoje działania i podejmowali nowe decyzje dzięki m.in. wymianie informacji. Dlatego też waga tego rodzaju polecenia była dość znacząca. Tą samą technikę wykorzystujemy w marketingu szeptanym. Osoby posiadające wiedzę na temat danego produktu lub usługi dzielą się swoimi spostrzeżeniami, doświadczeniem oraz opinią, głównie w gronie innych, zainteresowanych danym tematem. Czy zatem WoMM ma przyszłość? Ludzkość od zawsze w naturalny sposób poszukiwała możliwości ulepszenia danej czynności. Dlatego też, jeśli wiedza innej jednostki może przyspieszyć ten proces, to chętnie z niej skorzysta.

Marketing szeptany ma więc szansę się utrzymać i nadal pełnić swoją rolę, ale pod jednym warunkiem. Nie może być wymuszony i głosić nieprawdy, zwłaszcza dla zainteresowanego klienta. Przecież najczęściej chodzi o ich pieniądze, jeśli zatem zorientują się, że padli ofiarą nadużycia, stracą zaufanie do osoby, która przekazywała swoje pochlebne opinie. Stracą je również do marki, którą w pierwszej kolejności obwinią za fałszywą kampanię.

Producenci są jednak tego świadomi i decydując się na marketing szeptany. Dobierają jej elementy w taki sposób, aby budować dobre relacje z klientem. Jednym ze sposobów jest przekazywanie próbek produktu do pewnej grupy testowej. W zamian za korzystanie z produktu ma ona za zadanie wyrazić później swoją opinię. Dzięki postępowi technologicznemu i wszechobecnemu Internetowi przekazywanie informacji i opinii na temat produktów jest zdecydowanie łatwiejsze. Dociera ona do większego grona odbiorców i to właśnie na ten kanał kontaktu najczęściej stawiają producenci, reklamując swoje produkty.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *