Jak wybrać szablon bloga firmowego?
Wydaje się to bardzo proste, ponieważ szablonów do wyboru jest bardzo wiele. A jednak może właśnie dlatego tak trudno zdecydować się na ten konkretny. Warto wybrać jeden i już się go trzymać, ponieważ czytelnicy przyzwyczajają się do wyglądu bloga. Dowiedz się, jak wybrać odpowiedni szablon i czym się kierować przy podejmowaniu decyzji!
Szablon darmowy czy płatny?
Tworząc bloga należy zastanowić się, czy chce się inwestować w jego stworzenie pieniądze. W zależności od budżetu możesz wybrać tańszy lub droższy szablon. Jeśli chcesz stworzyć firmowego bloga bezpłatnie, to po prostu wybierz darmową opcję. Jest ich naprawdę bardzo wiele. Dlatego z pewnością nie będzie problemu ze znalezieniem ciekawego szablonu, który będzie pasował do twojej strony. Innego, niż większość.
Płatne szablony najczęściej kosztują kilkadziesiąt złotych, bardzo rzadko należy zapłacić kilkaset złotych. Dlatego inwestycja wcale nie jest duża, a na niektórych platformach zakup szablonu łączy się z wieloma zaletami. Przede wszystkim jest to jakość – niestety zdarza się, że darmowe motywy są gorzej dopracowane. Te płatne z pewnością będą po prostu najwyższej jakości i świetnie przygotowane.
Oczywiście szablony darmowe są także bardziej oryginalne. W przypadku tych darmowych jest duże prawdopodobieństwo, że ktoś będzie miał taki sam motyw i układ strony. Na dodatek warto zwrócić uwagę na to, że szablony płatne są aktualizowane, co może przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa strony.
Jaki powinien być szablon na bloga?
Są trzy podstawowe czynniki, którymi warto się kierować przy wyborze szablonu na bloga. Te responsywność, obecność sidebarów i czytelność. Pozostałe elementy są już mniej istotne.
- Responsywność to podstawa. Strona musi być responsywna, czyli jednakowo wyświetlać się na komputerze, tablecie i komórce. Jeśli szablon nie będzie dopasowywał się do wielkości małego ekranu, jej użytkowanie będzie trudne. To ważne, bo większość osób czyta blogi na smartfonie, na przykład w czasie podróży. O tym, czy strona jest dopasowana do urządzeń mobilnych, informuje opis szablonu w czasie wyboru i kupowania.
- Obecność sidebarów czy paneli bocznych po prawej lub lewej stronie blogowego wpisu. Sidebary są bardzo przydatne do bardzo wielu czynników. Przede wszystkim tam najczęściej umieszcza się banery reklamowe, informacje o firmie i tym podobne elementy. To, czy mają być dwie wydzielone części na bokach czy tylko jedna zależy często od szablonu, ale czasami można o tym zdecydować w czasie dopasowywania wzoru.
- Czytelność to kolejny ważny czynnik, którym należy się kierować przy wyborze szablonu. Wiele osób uważa, że można to dopasować po swojemu, w końcu czytelność to kwestia koloru i kroju fontu, odcienia tła i tym podobne. Jednakże czasami pojawiają się szablony, które są po prostu nieczytelne i mało intuicyjne. Bloga zbudowanego na takim szablonie bardzo trudno się czyta i większość osób, które na niego trafią z tego powodu mogą z zrezygnować z odwiedzania go właśnie z tego powodu.
Wybór szablonu – dodatkowe czynniki
Przedstawione powyżej czynniki są najważniejsze przy wyborze szablonu, jednakże warto jeszcze zainteresować się innymi elementami. Dzięki temu najłatwiej będzie wybrać szablon idealny. Na co jeszcze zwrócić uwagę?
- Zdjęcie nagłówkowe może być różnego rozmiaru i różnej orientacji. Zdjęcie nagłówkowe w poście jest konieczne, ponieważ może naprawdę zwracać uwagę na tekst i urozmaica szablon. Warto zwrócić uwagę na to, czy są tam zdjęcia pionowe czy poziome i jak szablon radzi sobie z przyjmowaniem niewymiarowych zdjęć – ucina je czy zmniejsza? Warto wziąć to pod uwagę, ponieważ może okazać się, że trudno będzie dobrać odpowiednie zdjęcie do tekstów.
- Szerokość szpalty z postem także ma znaczenie, zarówno dla wizualnej warstwy tekstu, jak i dla funkcjonalności szablonu. Czasami zdarza się tak, że szerokość szpalty z postem jest bardzo ograniczona przez sidebary i tło, dlatego sam tekst zajmuje jedynie ¼ ekranu. Nie jest to zbyt wygodne i sprawia, że nawet krótka treść wydaje się nie mieć końca, a duża objętość tekstu może naprawdę zniechęcać czytelników.
- Możliwość personalizacji szablonu także warto wziąć pod uwagę. Nie wszystkie modele mają możliwość konfiguracji szablonu po swojemu. To oczywiste, że niektóre elementy musza być stałe, jednakże czasami okazuje się, że szablony są nieprzerabialne, na przykład nie można dodać widgetów czy stopki. Im większa możliwość dopasowania szablonu do potrzeb firmy, tym lepiej.