Jak zaplanować budżet marketingowy?


Budżet – słowo, które spędza sen z powiek wielu marketingowcom. Jak podzielić środki na reklamę, żeby wypromować markę, a jednocześnie zarobić? Mamy kilka wskazówek, jak profesjonalnie przygotować plan działań reklamowych i odpowiednio podzielić inwestycje.

Przygotowywanie budżetu marketingowego, zarówno w przypadku działań online, jak i kampanii offline powinniśmy zacząć od określenia odpowiedzi na kilka pytań. Przede wszystkim musimy wiedzieć, jakie są nasze cele, założenia i strategie. Ponadto ważna będzie analiza konkurencji ,bowiem im więcej mamy osób rywalizujących o udział w rynku, tym bardziej musimy starać się o zdobycie uwagi klienta. Istotne z punktu widzenia tworzenia budżetu jest również przeanalizowanie aktualnej pozycji marki – jej mocnych i słabych stron.

Budżet idealny, czyli jaki?

Nie podamy Wam gotowego przepisu na najbardziej optymalny budżet marketingowy, bowiem każda firma rządzi się własnymi prawami. Jednak istnieje kilka sposobów, żeby stworzyć możliwie najbardziej optymalny plan  wydatkowania działań marketingowych. Prace nad budżetem warto rozpocząć od analizy roku ubiegłego. Ile wydaliśmy, co było sukcesem, a co porażką. To może stanowić dobry punkt wyjścia i znacznie ułatwić kolejne kroki.  Efektywne działania można powielić w nadchodzącym roku, z tych nieprzynoszących zysków zrezygnować. Kolejnym krokiem powinno być opracowanie strategii, grupy docelowej i kanałów dotarcia na nadchodzący okres. Pozwoli to oszacować kwoty i nakłady, których będziemy potrzebowali, by założone akcje zrealizować.

Elastyczność podstawą marketingowego sukcesu

Budżet marketingowy to swego rodzaju drogowskaz. Jednak rok 2020 nauczył nas, że każdy plan może wymagać przeformułowania. Dlatego Roczny plan jest absolutną koniecznością, jednak warto weryfikować jego aktualność w systemie miesięcznym lub kwartalnym. Być może sytuacja rynkowa lub wewnętrze sytuacje w firmie będą wymagały naniesienia pewnych zmian na nasze plany. Ponadto istotne jest, żeby na bieżąco analizować efektywność prowadzonych działań, bowiem w toku przeobrażeń społecznych może się okazać, że kanały efektywne w poprzednim roku straciły na atrakcyjności obecnie. Wówczas warto zaplanowane środki przesunąć na bardziej opłacalne akcje marketingowe. Pamiętajmy, że marketing to nieustanny żywioł, który łączy w sobie kreatywność z systematyczną pracą analityczną i nie inaczej jest w przypadku tworzenia budżetu marketingowego, czy to dla działań e-commerce, czy reklamy kanałów offline.

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *