Jak zorganizować konkurs na Facebooku? 5 prostych kroków

Konkursy na Facebooku to temat rzeka. Można by o tym mówić bez końca, bo ile branż i marek, tyle pomysłów i możliwości. Konkursy znacznie zwiększają atrakcyjność profilu, więc warto o nim pomyśleć, ale przy okazji można także osiągnąć coś dla siebie. Jak zorganizować konkurs na Facebooku, by przełożył się na większą sprzedaż lub większy ruch na stronie?
-
Określenie celu konkursu
Zanim zaczniesz robić cokolwiek w kierunku stworzenia konkursu na Facebooku, zastanów się dobrze, jaki jest twój cel. Co chcesz osiągnąć? Tworzenie konkursu dla samego tworzenia jest trochę pozbawione sensu. Twoim celem może być tak naprawdę wszystko – z jednej strony na przykład pozyskanie nowych klientów, z drugiej przywiązanie do marki starszych.
Celem konkursu może być wypromowanie jakiegoś produktu, na przykład nowego, który pojawił się dopiero w ofercie. Osoby, które wygrają będą mogły przetestować twoją nową ofertę, a wszyscy, którzy do konkursu przystąpią – dowiedzą się o istnieniu produktu. Akcja może być oczywiście sposobem na przyciągnięcie większej ilości osób na social media, a to zawsze ma dobre skutki, zwiększa ruch na stronie i buduje obraz marki w świadomości klientów.
-
Określenie rodzaju konkursu
Rodzaj zrobionego konkursu powinien być dopasowany właśnie do celu, który chcesz osiągnąć. Niektóre formaty lepiej sprawdzą się w twojej branży niż inne. Spróbuj dopasować to także do odbiorców twoich social mediów. Jakie są możliwe rodzaje? Quizy, konkursy foto i wideo, wszelkie tekstowe, kiedy użytkownik musi coś stworzyć krótki tekst odpowiadający na twoje pytanie. Jest tego naprawdę dużo, jednak im prostsze zadanie, tym większy odzew. Za bardziej skomplikowane działania – typu nagrywanie video, do czego potrzebny jest sprzęt, czas i kreatywność – powinna być przewidziana naprawdę atrakcyjna nagroda.
-
Zaplanowanie zasad
Kolejny punkt jest oczywisty – należy zastanowić się, jakimi zasadami będziesz się kierował przy przyznawaniu nagród. Czy będzie to losowanie czy wybierzesz najlepszą, najciekawszą odpowiedź? Należy także określić terminy składania odpowiedzi/przesyłania filmów czy grafik, w jaki sposób można to zrobić.
Zasady warto rozpisać w poście konkursowym, tak by wszyscy rozumieli, czego oczekujesz i co należy zrobić. Nagroda – niespodzianka z reguły jest nieco gorszą motywacją niż powiedzenie wprost, co jest przedmiotem wygranej. Dzięki temu twoi użytkownicy będą wiedzieli, czy warto walczyć i czy naprawdę jest o co. Ogólne zaplanowanie zasad to nieco coś innego niż regulamin, który musi mieć bardziej formalny charakter.
-
Przygotowanie regulaminu
Oczywiście regulamin konkursu musi zawierać wszystkie wymyślone przez ciebie zasady, ale jednak jest to dokument, który należy spisać z uwzględnieniem wszystkich ważnych, formalnych elementów. Nie można zapomnieć, że konkursy na Facebooku podlegają Ustawie o grach hazardowych. Sam serwis także posiada zapisy o konkursach w swoich regulaminach. Zabrania się w nich wszystkich elementów, które wymagają zmian na osi czasu użytkowników, więc na przykład udostępniania.
Przygotowując regulamin sprawdź prawo, które obowiązuje w tej chwili. Zasady się zmieniają, a warto wiedzieć, że źle przygotowany konkurs może mieć konsekwencje nie tylko w postaci zablokowania konta, w skrajnych przypadkach odpowiadasz swoją wolnością i pieniędzmi. Jeśli nie masz pewności, że jesteś w stanie przygotować konkurs samodzielnie, nie wahaj się zatrudnić specjalistów od social mediów, którzy pomogą ci tak zaplanować i wypromować konkurs, by naprawdę przyniósł oczekiwany skutek.
-
Wypromowanie konkursu
A skoro już o promowaniu konkursu mowa – warto dodatkowo podpromować go reklamą. I ogłosić informacje o nim w innych mediach firmowych, na blogu, kanale na YouTube czy Instagramie. Świetnym pomysłem jest ogłoszenie konkursu w newsletterze i ustawienie odpowiednich przycisków przenoszących bezpośrednio do strony konkursowej. W końcu im więcej ludzi do niego dotrze, więcej się zainteresuje, weźmie udział i tak dalej.
Wypromowanie konkursu nie musi być szczególnie kosztowne. Tak naprawdę reklama na Facebooku nie jest droga, wystarczy nieco zainwestować w zwiększenie zasięgu przez kilka dni. Nie można zapomnieć także o przypominaniu o konkursie w czasie jego trwania na różnych kanałach.