Marketing internetowy. Jak zacząć promocję firmy w Internecie?
W życiu każdej firmy prędzej czy później przychodzi taki czas, że staje ona przed wyborem odpowiednich działań w Internecie. Analizuje się różne możliwości wykorzystania narzędzi marketingowych, poszukuje się odpowiednich osób, które będą w stanie pomóc lub w całości zaplanować i przeprowadzić kampanię marketingową w Internecie.
Modele, które są tutaj możliwe wyglądają przeróżnie:
- Firma zatrudnia osobę od marketingu, która ma za zadanie zająć się wszystkimi działaniami w Internecie. Nie jest to model optymalny. Nie ma bowiem osoby, która znałaby się na wszystkim. Częstym błędem, który tutaj popełniają firmy jest przekonanie, że osoba którą zatrudniają zajmie się wszystkim. Bardzo często właściciel takiej firmy nie ma świadomości, że marketing w Internecie to nie tylko osoba, którą zatrudni i która będzie prowadzić jego profil na Facebooku. To również narzędzia, które należy umiejętnie wykorzystać, a przede wszystkim doświadczenie. Nie ma osoby, która potrafiłaby wszystko. Specjalistą można być w jednej, maksymalnie w dwóch dziedzinach;
- Firma zatrudnia managera, który ma za zadanie dobrać odpowiednie narzędzia i współpracowników. Model ten jest lepszy niż wymieniony wyżej. Daje bowiem większe spectrum możliwości. Manager nie jest tutaj od samodzielnej realizacji poszczególnych działań marketingowych. Pełni on funkcję koordynatora i decydenta, który określa cele które muszą być zrealizowane, jaką strategię marketingową przyjąć, jakie wybrać do tego narzędzia i w końcu, z kim nawiązać współpracę aby zapewnić swojej firmie najlepsze efekty i rozwój;
- Firma nikogo nie zatrudnia, właściciel sam wybiera agencję marketingową, z którą chce pracować. Możliwe są tutaj 2 scenariusze: agencja dostaje mandat zaufania, określony budżet i cele do realizacji. W innym przypadku właściciel firmy stwierdza, że chce aby agencja wykorzystał określone narzędzia (social media, WoMM, content marketing, inne). Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest mandat zaufania dany agencji, zwłaszcza jeśli wybraliśmy dobrą agencję, która chce być dla nas partnerem a nie tylko krótkotrwałym dostawcą usług. Oczywiście, każdą agencję należy kontrolować i sprawdzać na bieżąco efekty, które przynoszą działania.
Co chcemy osiągnąć kampanią?
Rozpoczynając działania marketingowe należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Najważniejsze z nich to co chcemy osiągnąć działaniami marketingowymi, gdzie jesteśmy teraz, a gdzie chcemy być za rok, dwa, trzy. Należy precyzyjnie określić grupę docelową. Jest to rzecz, która często jest pomijana i niedoceniana. A jeśli dobrze zdefiniujemy naszego potencjalnego konsumenta, tym tańsze i bardziej skuteczne będą prowadzone działania.
Czasami warto również posłuchać co mają do powiedzenia specjaliści, czyli agencje marketingowe, z którymi chcielibyśmy współpracować. Nie zawsze warto upierać się przy swoich racjach.
hehe. Ja na szczęście jestem już po tych dylematach. Zacząłem, porobiłem masę błędów, dużo się nauczyłem. Mówię teraz z doświadczenia. nie ma sensu pchać się w coś na czym się nie znamy. Jeśli mamy knajpę, zajmijmy się knajpą. Nie bawmy się w marketingi, bo do niczego dobrego to nie prowadzi, a czasem można sobie takie kuku zrobić, że ciężko będzie odkręcić.