Pozycjonowanie stron www. Czy jest dobre dla każdego?


Pozycjonowanie jest skomplikowanym działaniem marketingowym. Do tego wymaga cierpliwości, systematyczności i świadomości, że efekty nie przychodzą tutaj z dnia na dzień. Można wręcz powiedzieć, że jest to narzędzie dla dojrzałych marketingowo marek.

Pozycjonowanie a strategia marki

Pozycjonowanie jest działaniem, które powinno zostać wkomponowane w długotrwałą strategię marketingową i plan rozwoju marki. Nie da się realizować go w sposób przerywany, czyli w jednym roku prowadzić działania, później je zaprzestać, a następnie znowu realizować. Trzeba prowadzić je systematycznie. Jest to ważne o tyle, że wiele marek nie stosuje się do tej zasady. Ustala się plan marketingowy na dany rok, następnie wybiera się działania, które są realizowane. Po roku zmieniają się koncepcje, agencje marketingowe, a także budżety. Niestety często ofiarą tych zmian jest sama marka. Wybiera się agencje z innymi pomysłami, innymi specjalizacjami i takie, które często nie kontynuują strategii z lat wcześniejszych. W końcu skoro poprzednia agencja została zastąpiona, to znaczy że wcześniej było źle realizowane i należy to zmienić. Niestety jest to bardzo błędna koncepcja.

Pozycjonowanie NIE jest tanie

Innym problemem, na który należy zwrócić uwagę jest koszt takich działań. Nie są one tanie, a ponieważ dają pierwsze efekty po dłuższym czasie, marki niechętnie wydają na nie pieniądze. Niestety pokutuje tutaj nastawienie na osiągnięcie szybkich wyników. Tym właśnie jest dojrzałość marketingowa, o której pisałem kilka zdań powyżej. Dojrzałe marketingowo marki realizować będą dwa rodzaje działań.

Pierwsze, to takie które nastawiane są na szybką realizację celów. Drugie, to działanie długofalowe, czyli właśnie pozycjonowanie stron www.

Pozycjonowanie nie jest dla każdego. Do tego typu działań, niestety trzeba dojrzeć i widzieć jego efekty w perspektywie długofalowej, często wieloletniej. Nigdy też nie będzie takiego momentu, że będziemy mogli stwierdzić, że właśnie zrobiliśmy pozycjonowanie i możemy zakończyć działania.

Pozycjonować trzeba ciągle. Raz zbudowana pozycja nie jest nią na stałe. Konkurencja nie śpi, również prowadzi działania i walczy o rynek.

Czy pozycjonowanie zawsze jest dobre?

Czy decydować się na pozycjonowanie, to decyzja na którą każda marka musi sobie sama odpowiedzieć. Nie zawsze pozycjonowanie jest dobre. Nie sprawdza się w projektach, których żywotność jest ograniczona do określonego czasu. Czyli przykładowo, mamy dużego dewelopera, który chce budować swoją pozycję na rynku – on powinien się pozycjonować. Jeśli jednak ten sam deweloper podejmuje różnego rodzaju inwestycje. A następnie pod każdą z nich tworzy dedykowaną stronę www i prowadzi działania marketingowe aby sprzedać lokale lub nieruchomości, to nie ma większego sensu pozycjonowanie strony projektu. Po sprzedaży wszystkich lokali, działania marketingowe są zatrzymywane, a budżety przeznaczone na inny projekt lub zupełnie inne aktywności.

 

Jak widać, pozycjonowanie nie jest dla każdego, z różnych względów. Raz będą to względy budżetowe, innym razem brak odpowiedniej dojrzałości marketingowej marki, a jeszcze innym brak uzasadnienia biznesowego na tego typu aktywność.
Czy jest sens pozycjonować stronę Twojej firmy? Zapraszamy do kontaktu

Tagi: ,

1 thought on “Pozycjonowanie stron www. Czy jest dobre dla każdego?”

  1. Mikey pisze:

    Może i nie jest dobre dla każdego, ale jak nie pozycjonowanie to co? Trzeba się promować, bo coraz częściej bycie w necie to bycie na rynku. Nie ma cię w necie, nie ma też na rynku. Brutalne, ale prawdziwe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *